ABY VAŠE DÍTĚ ZVLÁDLO VSTUP DO ŠKOLY CO NEJLÉPE
Požadavky k zápisu
Dítě:
- zná své jméno, příjmení, bydliště, věk
- zná jména rodičů
- umí básničku, umí přesně zopakovat větu po učiteli, rodiči
- správně vyslovuje tak, aby mu bylo rozumět
- vyjmenuje číselnou řadu alespoň do 6, počítá do 6, pozná, co je více, co je méně
- pozná a pojmenuje geometrické tvary
- bezpečně pozná barvy
- napodobí tvar číslice, písmene, obkreslí skupinu teček
- zvládne kresbu postavy – hlava se vším všudy, krk, trup, končetiny, prsty, kresba je dvojrozměrná
- zvládne orientaci v prostoru – nahoře, dole, vpravo, vlevo, před, za, mezi
- zvládá SAMOOBSLUŽNOST – oblékne se, obuje, zaváže si tkaničku, jí příborem, uklidí si
- zvládá pravidla hygieny – vysmrká se, umyje se, správně použije toaletu, …
- dokáže se odloučit od rodičů
- komunikuje s dospělými, spolupracuje s dětmi, ovládá emoce
- respektuje daná pravidla
Jak pomůžeme svému dítěti my rodiče se vstupem do školy.
- věnujte dítěti soustředěnou pozornost – při rozhovoru s dítětem se nevěnujte jiné činnosti, vyslechněte si dítě, na dítě reagujte trpělivě
- vypravujte a čtěte svému dítěti – u dítěte rozvíjíte správné emoce
- trénujte paměť dítěte – dítě vypráví, co prožilo, vidělo, slyšelo
- pověřujte dítě drobnými úkoly – dítě vedete k samostatnosti a zodpovědnosti
- rozvíjejte poznání v oblasti světa kolem dítěte – dítě poznává a pojmenovává rostliny, stromy, zvířata, a tak dítě výrazně rozvíjí slovní zásobu
- veďte dítě k soustředěné činnosti – dítě se naučí neodbíhat k jiné činnosti
- vybírejte vhodné hry a činnosti pro dítě, sami se do her zapojte – nabídněte dítěti stavebnice, skládanky, dějové obrázky, korálky, …
- dbejte na správný úchop pastelky, tužky – dítě se při psaní snadno neunaví – špatného návyku se dítě velmi těžko zbavuje
- upevňujte prostorovou orientaci – nahoře, dole, před, za – dítě se správně orientuje při výuce čtení
- podporujte rozlišování pravé a levé strany, pravé a levé ruky – dítě se lépe orientuje v prostoru, textu
- dbejte na pohybové aktivity v přírodě a zdravé stravování – dítě si osvojuje zdravý životní styl – pohyb je úzce spojen s centrem řeči
- trénujte změny denního režimu – ranní vstávání, pravidelné ukládání k večernímu spánku – dítě s těmito návyky není vystavováno každodennímu stresu
- vytvářejte sociální situace, kdy se dítě naučí jednat s jinými lidmi – dítě předchází konfliktům v jednání s druhými lidmi – pravidla slušného chování – zdravení, prosba, omluva, otázka, vysvětlení, řešení problému
- nezapomínejte dítě pochválit, projevte o jeho problémy zájem – dítě získává pocit důvěry ve Vás a ve své schopnosti
V rodině je prvňáček …
Rodiče:
- vytváří pravidelný denní režim
- určí čas na psaní úkolů tak, aby dítě nebylo unavené
- zajistí dítěti pomůcky, které umožní dítěti zvládnout vzdělávání ve škole
- vytvoří doma vhodné a klidné pracovní místo k přípravě na vyučování
- respektují pracovní tempo dítěte
- zajistí dítěti čas na odpočinek, na hru
- aktivně napomáhjí s plněním školních povinností, ale neplní je za dítě
- důvěřují svému dítěti
- povzbuzují, chválí a motivují své dítě ke vzdělávání
- vedou s dítětem rozhovor o jeho školním dni
- spolupracují se školou tak, aby předcházeli negativním vlivům na dítě
- problémy řeší s učitelem
Autor: | Eva Šefčíková |
Publikováno: | 03.04.2024 |
Třída: | MŠ Školní |